donderdag 26 november 2009

Werkzaamheden

Bij het Juridisch Loket zijn geen aparte afdelingen.
Mijn werkzaamheden zijn eigenlijk dezelfde werkzaamheden als de juridisch medewerkers.
Deze bestaan voornamelijk uit klanten worden te woord staan via:

1) Email
2) Telefoon
3) Balie
4) Spreekuur

Deze contacten worden bijgehouden in het computersysteem en worden opgeslagen op klant en als deze nog niet bekend is, onder onderwerp en de hoeveelheid tijd.

1) Een email wordt beantwoord als het een eenvoudige vraag of probleem is wat niet zoveel tijd kost om op te zoeken. Wanneer de vraag of probleem complexer is, wordt geadviseerd om telefonisch contact op te nemen met het Juridisch Loket of ermee langs de balie te komen om eventuele papieren in te zien.
2) Een telefonische vraag wordt beantwoord in ongeveer 10 minuten, meestal als de informatie gauw gevonden kan worden of het een vraag is wat makkelijk kan worden beantwoord. Als dat niet mogelijk omdat het probleem complex is of omdat papieren in moeten worden gezien, wordt men naar de balie verwezen, een afspraak gemaakt op het spreekuur of soms al direct verwezen naar een advocaat.
3) Klanten aan de balie krijgen advies en informatie en kunnen papieren worden ingezien. Hier staat ongeveer 15 minuten voor en kan gekeken worden of de vraag te beantwoorden is. Zo niet, dan wordt een afspraak gemaakt op het spreekuur of wordt verwezen naar een advocaat. Soms kan een brief geschreven worden op eigen naam, dus niet met het logo van het Juridisch Loket.
4) Spreekuur: Hier krijgt men iets meer tijd dan aan de balie, ongeveer 30 minuten. Dan kan rustig gekeken worden naar papieren en eventueel kan er gebeld worden met instanties en is er ruimte voor uitgebreid advies.

Deze werkzaamheden worden langzaam opgebouwd. Eerst loop je ongeveer een maand mee met collega's en leer je de organisatie kennen. Je begint met wat emailtjes te beantwoorden en met opzoekklusjes van collega's.
Vervolgens begin je langzaam met het eerste telefoontje en ontvang je mensen aan de balie of ze een afspraak hebben of alleen een vraag. Langzamerhand ga je meer telefoon doen en probeer je door middel van vraagverheldering het probleem of vraag duidelijk te krijgen. Wanneer dat redelijk gaat, doe je telefoon en balie zelfstandig en kan je altijd collega's vragen om hulp.
Na ongeveer 5 maanden ga je je wat meer richten op de spreekuren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten